Inschrijven en toewijzen

Wie kan zich inschrijven bij SLAK ateliers?

Professionele makers die actief zijn in de culturele en creatieve sector kunnen zich inschrijven bij SLAK ateliers. Dit kan als autonoom maker, creatieve instelling, collectief of organisatie en als student aan een culturele of creatieve opleiding. Een inschrijving bij de Kamer van Koophandel is noodzakelijk om te worden ingeschreven. Ook hebben wij een uittreksel van de Kamer van Koophandel nodig (niet ouder dan één jaar en aansluitend bij je actuele beroepspraktijk). Bekijk voor meer informatie ons Inschrijfbeleid.

Ik heb het inschrijfformulier op de website ingevuld, hoe gaat het nu verder?

Een inschrijving kan enkel in behandeling worden genomen als alle gegevens correct en volledig zijn ingevuld. Als de stukken niet compleet zijn (diploma of bewijs van inschrijving aan de (kunst)opleiding of portfolio plus het uittreksel Kamer van Koophandel), zullen wij jouw aanvraag niet in behandeling nemen.

Wanneer het inschrijfformulier is ingevuld en de bijbehorende bijlagen zijn ontvangen, wordt op basis van het inschrijfbeleid bepaald of jij kan worden ingeschreven. Binnen uiterlijk 3 weken ontvang je hierover bericht. Het kan zijn dat er nog wordt gevraagd om aanvullende informatie om je inschrijving goed te kunnen beoordelen.

Wat gebeurt er nadat mijn aanvraag is beoordeeld?

Bij een positieve beoordeling ontvang jij van ons een factuur voor het jaarlijkse inschrijfgeld. Zodra jij deze hebt betaald, ontvang je een bevestigingsmail met daarin jouw relatienummer. Enkel met dit relatienummer kan je reageren op beschikbare ruimtes.

Indien je niet voldoet aan de inschrijfvoorwaarden wordt de inschrijving afgewezen. Het is dan niet mogelijk om in aanmerking te komen voor een ruimte bij SLAK ateliers.

Waarom moet ik jaarlijks inschrijfgeld betalen als ik al een ruimte huur bij SLAK ateliers?

Ook als jij al een ruimte huurt gelden de jaarlijkse inschrijfkosten. Met deze opbrengsten zorgt SLAK ateliers voor het actualiseren van het aanbod en faciliteert SLAK ateliers voor jou en andere culturele en creatieve professionals de mogelijkheid ruimtes ter beschikking te stellen. Mocht je op een later moment een andere ruimte willen bezichtigen en huren, dan is het noodzakelijk om ingeschreven te staan. Een langere inschrijftijd vergroot de kans dat je een ruimte krijgt toegewezen.

Wat gebeurt er als ik mijn inschrijfgeld niet of niet tijdig betaal?

Als je niet tijdig betaalt, zullen wij jou een herinnering sturen. Na een tweede herinnering zullen wij telefonisch contact met jou opnemen en informeren wij jou dat wij overgaan tot uitschrijving indien er niet wordt betaald. Ook als je telefonisch niet bereikbaar bent, ontvang je bericht over uitschrijving. Mocht je worden uitgeschreven, is het niet meer mogelijk om te reageren op de aanbiedingenlijst. De opgebouwde inschrijftijd komt hiermee te vervallen.

Hoe kan ik mij uitschrijven?

Een uitschrijving kan per e-mail worden verstuurd naar algemeen@slak.nl met de vermelding van jouw relatienummer. Zodra de uitschrijving is verwerkt, ontvang je een bevestiging van uitschrijving per e-mail.

 

Ik ben op zoek naar een atelierruimte. Hoe kan ik reageren op een ruimte?

Op het moment dat een ruimte beschikbaar wordt gesteld, staat de advertentie van de beschikbare ruimte op de aanbodpagina. Onderaan de advertentie vind je een reactieformulier waarmee je in aanmerking kunt komen voor de ruimte. Na sluiting van de advertentie worden alle reacties verzameld. Indien je in aanmerking komt ontvang je een uitnodiging voor een (groeps)bezichtiging.

Wanneer kom ik in aanmerking voor een ruimte?

Om in aanmerking te komen voor een beschikbare ruimte moet je ingeschreven staan bij SLAK ateliers. Bij gelijke geschiktheid gaat toewijzing op basis van inschrijftijd, tenzij anders aangegeven in de aanbieding. In sommige panden gelden aanvullende eisen zoals bijvoorbeeld geschiktheid van de ruimte voor de discipline of is een aanvullende toelichting nodig van je activiteiten. SLAK ateliers beoordeelt vervolgens of de kandidaten passen bij de ruimte waarop is gereageerd en het voldoen aan de overige voorwaarden die gesteld worden. Het kan dus voorkomen dat de geschiktheid van de kandidaat voorrang heeft op de inschrijfduur.

 

 

Wat gebeurt er nadat ik heb gereageerd op een ruimte?

Wanneer je op een beschikbare ruimte hebt gereageerd, wordt je reactie op een kandidatenlijst geplaatst. Na de sluitingsdatum van de advertentie wordt een selectie gemaakt en beoordeelt SLAK ateliers of je in aanmerking komt voor de ruimte. Indien je in aanmerking komt, ontvang je een uitnodiging voor een (groeps)bezichtiging.

Mocht er geen sluitingsdatum in de advertentie staan, verzamelt SLAK ateliers op de dinsdag na het plaatsen van de advertentie, alle reacties op de ruimte. Hieruit volgt een selectie kandidaten die een uitnodiging krijgen voor een (groeps)bezichtiging. Tijdens de bezichtiging wordt afgesproken hoe het verdere proces verloopt: soms wordt er aanvullende informatie opgevraagd aan de kandidaten, waarna één van hen de ruimte toegewezen krijgt op basis van geschiktheid. Je hebt dan een bepaalde termijn om op het aanbod in te gaan, voordat de ruimte aan de volgende kandidaat wordt aangeboden.

Wat gebeurt er na een bezichtiging?

Na het verstrijken van de afgesproken reactietijd na de bezichtiging, worden de kandidaten op de hoogte gesteld of de ruimte wordt toegewezen aan jou of aan een andere kandidaat.

Mocht er geen kandidaat geïnteresseerd zijn, blijft de advertentie op de aanbodpagina beschikbaar. De nieuwe reacties worden de daarop volgende week opnieuw in behandeling genomen.

Nadat de ruimte is geaccepteerd door een kandidaat staat de ruimte onder optie vermeld. Het is dan niet meer mogelijk op de ruimte te reageren. De advertentie wordt verwijderd op het moment dat de overeenkomst is getekend.

Huren bij SLAK

Hoe zeg ik mijn huur op?

In jouw huur- of bruikleenovereenkomst staat vermeld op welke wijze de overeenkomst rechtsgeldig opgezegd kan worden. Houd ook rekening met de opzegtermijn in je overeenkomst. Over het algemeen is de opzegtermijn tussen de één en drie maanden met ingang van de 1e van de volgende maand.

Mocht er op een andere manier worden opgezegd dan gesteld in de huur- of bruikleenovereenkomst dan bestaat de mogelijkheid dat wij jouw opzegging niet in behandeling nemen. Neem dan altijd telefonisch contact met ons op.

Je ontvangt een bevestiging van opzegging per e-mail op het moment dat SLAK ateliers de opzegging administratief heeft verwerkt. In deze e-mail staat vermeld hoe de verdere afhandeling plaatsvindt.

Krijg ik mijn borg terug?

Na oplevering van de ruimte wordt de borg uitbetaald binnen 5 weken na de datum van oplevering. Wij kunnen de borg (gedeeltelijk) inhouden ingeval dat:

  • Er facturen open staan  (huur, afrekening servicekosten en jaarlijkse contributie)
  • Er kosten moeten worden gemaakt bij oplevering

Wanneer we bedragen inhouden of met je borg verrekenen word je hierover altijd schriftelijk geïnformeerd.

Mocht jij gebruik maken van een petroleumkachel uitgeleverd door SLAK ateliers, geldt dat de kachel gecontroleerd wordt. Indien de kachel is goedgekeurd, wordt de borg geretourneerd. SLAK ateliers streeft ernaar de borg van de kachel samen met de borg van het gehuurde te retourneren binnen 5 weken nadat de ruimte leeg, in goede staat en vrij van gebreken is opgeleverd.

Mag ik mijn ruimte delen met een medegebruiker?

SLAK ateliers wil graag weten wie er gebruik maakt van de ruimtes. Medegebruik van de ruimte is dan ook toegestaan indien voorafgaande schriftelijke toestemming door SLAK ateliers is gegeven. De medehuurder dient ingeschreven te zijn bij SLAK ateliers.

De hoofdhuurder kan een verzoek indienen bij SLAK ateliers (verhuur@slak.nl) om medehuur aan te vragen. Omdat SLAK ateliers (gedeeltelijk) gesubsidieerde ruimtes aanbiedt, is het niet toegestaan de ruimtes commercieel door te huren.

De overeenkomst voor mijn ruimte eindigt, regelt SLAK ateliers een vervangende ruimte voor mij?

De huurder is zelf verantwoordelijk om een nieuwe ruimte te zoeken. SLAK ateliers kan bij een beëindiging van de overeenkomst niet garanderen dat er een vervangende ruimte bij SLAK ateliers is om jouw activiteiten voort te zetten. Wij zetten ons in om de ateliervoorraad op peil te houden om daarmee de creatieve en culturele sector te faciliteren. De beschikbare ruimtes van SLAK ateliers staan vermeld op de aanbodpagina. Bij beëindiging van een overeenkomst geldt geen voorrangsregeling ten opzichte van andere kandidaten.

Wat is een bruikleenovereenkomst?

Een bruikleenovereenkomst is een overeenkomst van tijdelijke aard, waarbij een gebouw tijdelijk in beheer wordt genomen voor een tussenliggende periode tot het pand een andere functie krijgt (herontwikkeling). De tijdelijkheid betekent niet dat de overeenkomst per definitie van korte duur is, omdat de herontwikkeling soms langer kan duren. Een bruikleenovereenkomst heeft een andere aard dan een huurovereenkomst. De eigenaar of SLAK ateliers is in de meeste gevallen niet gehouden tot het verrichten van onderhouds- of reparatiewerkzaamheden aan het pand en de installaties.  De kosten voor dagelijks onderhoud komen gedurende de gebruikstermijn voor rekening van de gebruiker. Door de tijdelijke aard en staat van onderhoud is het risico groter op een beëindiging van de overeenkomst. Daar staat een relatief lagere kostendekkende bruikleenvergoeding tegenover.

Hoe moet ik mijn ruimte opleveren bij beëindiging?

Tegen het einde van de overeenkomst dient de ruimte in goed onderhouden staat, zonder gebreken en vrij van schade en behoudens normale slijtage en veroudering, aan SLAK ateliers te worden opgeleverd. Indien er bij aanvang van de overeenkomst een proces-verbaal van oplevering is opgesteld dient de ruimte in de staat te worden opgeleverd die is opgenomen in dit proces-verbaal van oplevering. Valt de dag van oplevering in het weekend? Dan vindt de oplevering in beginsel plaats op de laatste donderdag of vrijdag daarvoor.

Servicekosten

Wat zijn servicekosten?

Servicekosten (ook wel kosten van leveringen van zaken en diensten) zijn kosten die in aanvulling op de huur in rekening worden gebracht.  De opbouw van deze kosten verschilt per pand. Voorbeelden van deze kosten zijn gas (verwarming), elektriciteit, water, (gemeentelijke) belastingen , schoonmaakkosten, klein onderhoud (bijvoorbeeld CV, onderhoud algemene ruimte, goten schoonmaken en dergelijke) en groenonderhoud.

Je betaalt een maandelijks voorschotbedrag voor deze servicekosten. Eenmaal per jaar ontvang je een eindafrekening, waarbij de betaalde voorschotten in mindering worden gebracht met de eindafrekening. Op de eindafrekening wordt eveneens 5% aan administratiekosten in rekening gebracht.

Uit de afrekening blijkt of je moet bijbetalen of dat je een bedrag terug krijgt.  SLAK ateliers streeft ernaar om een voorschotbedrag in rekening te brengen die zo veel als mogelijk overeenkomt met de werkelijke kosten. Dit wordt geschat op basis van historisch verbruik en marktfactoren.

Heeft SLAK ateliers een energiecontract voor mijn pand?

SLAK ateliers heeft als doel het creëren van betaalbare werkruimte voor kunst en cultuur en heeft dan ook met de huidige kennis de keuze gemaakt om te kiezen voor continuïteit en stabiliteit. Met het aangaan van een nieuwe energiecontract per 1 januari 2025 met een looptijd van 4 jaar, realiseren we hiermee de minst grote prijsstijging en de hoogste mate van zekerheid voor de komende jaren. Niet elk pand is echter aangesloten op dit energiecontract en voor sommige panden geldt dat gebruikers afhankelijk zijn van het energiecontract van de eigenaar.

Hoe wordt een voorschot bepaald?

Vooraf wordt zo goed als mogelijk gekeken naar de energetische situatie van een pand, het historisch verbruik, de energietarieven en overige ontwikkelingen omtrent energie. Op basis van deze gegevens wordt een inschatting gemaakt van de jaarlijkse kosten en een voorschot per ruimte.  Jaarlijks wordt dit afgerekend. Er kan echter aanleiding zijn om je voorschot tussentijds aan te passen, bijvoorbeeld door marktontwikkelingen of weersomstandigheden.

Hoe worden de servicekosten verdeeld?

Dit verschilt per pand. Indien er warmtemeters of elektriciteitsmeters zijn geplaatst, worden de kosten voor gas en elektra verdeeld op basis van jouw eigen verbruik ten opzichte van het totaal. Indien er geen eigen meters zijn in jouw ruimte worden de kosten verdeeld op basis van de vierkante meters ten opzichte van het totale aantal vierkante meters. Voor het verdelen van overige kosten worden diverse verdeelsleutels gehanteerd waaronder vierkante meters en/of aantal ruimtes.

Het energieverbruik in de gemeenschappelijke ruimtes worden in gelijke delen verdeeld op basis van de totaal aantal verhuurbare ruimtes.

Wanneer krijg ik de afrekening servicekosten?

We streven ernaar de afrekeningen over een jaar binnen 12 maanden na afloop van dat jaar aan jou te kunnen sturen. SLAK ateliers heeft veel panden en bijna elk pand heeft een andere methode van afrekening. Mocht je hier vragen over hebben of over eerdere jaren, stuur ons een bericht op service@slak.nl.

Noodgevallen & onderhoud

Wat moet ik doen ingeval van een gevaarlijke situatie?

Indien er sprake is van een noodsituatie of er is dringend (medische) hulp nodig is, bel altijd eerst het alarmnummer (112). Bij overige situaties waar direct actie nodig is (bijvoorbeeld een gesprongen waterleiding, grote problemen met CV of ernstige daklekkages) kan er binnen en buiten kantooruren telefonisch contact worden opgenomen met JW Vastgoed via 0318-252477.

Overige meldingen kunnen worden geplaatst via een reparatieverzoek in de portal.

Hoe kan ik een reparatieverzoek indienen?

Vragen over onderhoud of een reparatieverzoek worden in behandeling genomen door onze onderhoudspartner, JW Vastgoed. Zij maken gebruik van een online portal in het programma Bloxs. Om je reparatieverzoek te doen, dien je dan ook gebruik te maken van deze portal (online portal in Bloxs).

Elke nieuwe huurder ontvangt een welkomstbrief om een account aan te maken voor de online portal in Bloxs. Mocht je je inloggegevens niet meer kunnen terugvinden kun je contact opnemen met JW Vastgoed (slak@jw-vgm.nl) om een nieuwe uitnodiging van Bloxs te ontvangen.

Ik huur via SLAK ateliers een Portaal woning, waar kan ik mijn reparatieverzoek indienen?

SLAK ateliers heeft voor woningen van Portaal een onderhoudsabonnement. Voor klein dagelijks onderhoud kan een reparatieverzoek worden ingediend op de website van Portaal.

Voor wie zijn de kosten van reparaties?

In de basis geldt dat kosten voor rekening van huurder, verhuurder / eigenaar of ten laste van de servicekosten kunnen komen. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een standaard demarcatielijst van SLAK ateliers.

Deze lijst bevat een helder overzicht van onderhoudsmeldingen en voor wiens rekening de kosten komen. Ook kan het voorkomen dat voor jouw pand andere afspraken gelden. Deze afspraken zijn terug te vinden in jouw overeenkomst.  Mochten de kosten voor reparatie voor jouw rekening zijn, word je daarover geïnformeerd.

Overige

Wat zijn de taken van een pandbeheerder?

In veel panden is een beheerder aanwezig. De beheerder vervult een belangrijke rol en is een schakel tussen huurders / bruikleennemers en SLAK ateliers voor algemene zaken die voor het gehele pand van toepassing zijn. Samen met de huurders zorgt de beheerder voor toezicht op het pand. De beheerder is ook het aanspreekpunt voor vragen van huurders. Daarnaast controleert de beheerder verlichting en gebreken in de gemeenschappelijke ruimtes.

Hoe kan ik het beste contact opnemen met SLAK ateliers?

SLAK ateliers is telefonisch bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 09:00 tot 12:00uur via 026-3515438. Het is ook mogelijk een email te sturen naar algemeen@slak.nl. Wij streven ernaar om binnen 5 werkdagen te reageren.