Onderhoud

Onderhoud

Het onderhoud aan de panden van SLAK is net zo divers als de panden die wij in beheer hebben.
Er zijn verschillende afspraken met eigenaren van panden over het onderhoud.
Het is daarom van belang dat alle storingen en mankementen aan SLAK gemeld worden aan de coördinator onderhoud.

Meldingen kunt u doen van maandag tot en met donderdag via nummer 026-3515438, optie 2 in het keuzemenu.
Als de coördinator niet aanwezig is kunt u een bericht inspreken.

Tevens is het mogelijk om een reparatieverzoek te doen via dit formulier.
Bij noodgevallen (dus gesprongen waterleiding, grote problemen met CV of ernstige daklekkages) kan gebeld worden met 026-3705233.
Indien buiten kantooruren gebruik gemaakt wordt van bovenstaand nummer om meldingen te doen die niet vallen onder de genoemde noodgevallen, kunnen de kosten verhaald worden op de huurder.

Er zijn een aantal storingen die u zelf snel kunt aanpakken. Hieronder staan een aantal checklists en filmpjes met de eventuele oplossing.

CV Ketel en/of warm water doen het niet.

  • Doet de stroom het wel? Zo niet kijk dan of er in de meterkast een stop uit is.
  • Is de waterdruk tussen de 1 en 2 Bar? Zo niet kijk dan naar het filmpje “ketel bijvullen”
  • Zijn de radiatoren ontlucht? Zo niet kijk dan naar het filmpje radiator ontluchten.
  • De ketel doet het wel maar er is geen warm water? Zit de stekker van de boiler er in en is de stop niet doorgeslagen?
  • De ketel geeft een rare foutcode aan? Zoek de foutcode op in de gebruiksaanwijzing en druk op “reset”.
  • Wanneer u een ander mankement aan uw ketel/boiler/radiator heeft kunt u contact opnemen met SLAK.

Ketel bijvullen

Radiator ontluchten

Problemen met de waterleiding:

  • Kraan lekt. Wanneer uw kraan lekt kunt u het best eerst het kraanleertje vervangen. Zie filmpje “kraanleertje vervangen”.
  • Kraan blijft lekken, de knop is kapot of gaat niet meer open en dicht? Zie filmpje “binnenwerk kraan vervangen”.
  • Bii andere technische mankementen dient u contact op te nemen met de coördinator onderhoud.

Kraanleertje vervangen:

Binnenwerk kraan vervangen:

Lekkages

Wanneer u een lekkage heeft kan deze een aantal oorzaken hebben. In bijna alle gevallen is het verstandig om SLAK hierover in te lichten.

Om de juiste informatie te geven aan de coördinator onderhoud is het verstandig om de volgende checklist te doorlopen:

  •      Regent het of heeft het geregend? Wanneer het antwoord hierop “nee” is, zal de oorzaak waarschijnlijk een lekkage in de waterleiding of in de afvoer van de waterleiding zijn. Soms is dit niet helemaal goed te zien maar je kunt wel nagaan of het lekt als bijvoorbeeld de wasmachine waswater aan het wegpompen is. Hoe beter u in eerst instantie nagaat waar het aan kan liggen hoe sneller SLAK of haar leveranciers dit op kunnen lossen.
  •     Lekt het dak als het regent? Zo ja waar lekt het dan precies? Is het een puntdak of een plat dak en lekt het aan de zijkant of in het midden.
  •     Ligt de dakgoot propvol met bladeren of is de dakafvoer verstopt? Wanneer dit zo is, is dit zelf op te lossen. Vaak komen lekkages door te volle regengoten.Wanneer deze leeggehaald worden houdt de lekkage gewoon op.

Brandveiligheid

Veiligheid is een zaak van gebruikers, huurders en SLAK samen.
Stichting SLAK zorgt voor regelmatig onderhoud en keuringen van blussers en alle verwarmingstoestellen.
Tevens zorgt SLAK dat in de panden waar dit nodig is de brandmeldinstallatie en de vluchtroutes up to date zijn.

Als gebruiker / huurder van een SLAK pand bent u zelf verantwoordelijk voor het ophangen van een brandmelder en CO melder. Dit zijn 2 verschillende apparaten welke bij brand uw leven kunnen redden.

Op Conrad.nl kunt u voor een nog geen tien euro een brandmelder met aparte magneet bevestiging bestellen. Een CO melder kost hier ongeveer 25 euro.

Onder deze tekst staan twee filmpjes. Het eerst filmpje is een filmpje van de brandweer waar te zien is waarom een brandmelder zo belangrijk is. Het tweede filmpje laat de makkelijkste manier zien hoe je een brandmelder ophangt.

3 minuten is niks

Rookmelder ophangen

Electra

SLAK beheert soms ook voor korte tijd panden. Deze panden zijn niet altijd even netjes achter gelaten door de vorige gebruikers en zo kunnen er nog wel eens draden los zitten. Bij het in gebruik nemen van panden letten wij hier zeker op maar soms zien we iets over het hoofd. Wanneer er draden los hangen raak deze dan niet aan! Je kunt eventueel met een spanningzoeker meten of er stroom op staat. Als u niet weet hoe dit werkt is het verstandig om contact op te nemen met SLAK.

Riool

Is uw gootsteen of wc verstopt? Probeer dan eerst te onderzoeken waar de verstopping door komt. Bij de wc kan het vaak een grote prop wc papier zijn en in de gootsteen bijvoorbeeld lucifers. Wanneer de ontstopper niet werkt en zelfs de gootsteenontstopper (caustic soda) niet meer werkt, neem dan contact met SLAK op. Wij zullen per geval bekijken wat we hier mee doen. Wat wel belangrijk is bij veel panden van SLAK is dat het hier vaak om oude rioleringen  gaat. Dit zijn vaak gietijzeren buizen met veel haakjes aan de binnenzijde. Het is dan ook belangrijk om absoluut geen vreemde dingen zoals dames verbanden en dergelijken door het toilet te spoelen. Wanneer wij van het ontstoppingsbedrijf te horen krijgen dat dit de oorzaak is van de verstopping, houden wij de huurders hiervoor verantwoordelijk en zullen wij de kosten op de huurder verhalen.

Groenonderhoud

SLAK is een stichting die de belangen probeert te behartigen van haar huurders en gebruikers. Wij proberen dan ook om de kosten voor iedereen zo laag mogelijk te houden. Qua onderhoud proberen we daarom altijd zo flexibel mogelijk met ons budget om te gaan. We kunnen het onderhoudsbudget immers maar een keer uitgeven.  Groenonderhoud drukt altijd zwaar op het onderhoud budget omdat hier veel tijd in gaat zitten en er dus veel uren ingekocht moeten worden. Om het groenonderhoud betaalbaar te houden laten wij bijvoorbeeld beheerders dakgoten legen en leveren wij soms de “hardware” ,zoals een grasmaaier, om bepaald onderhoud zelf te kunnen uitvoeren. Mocht je een verzoek hebben in die richting, schroom dan niet om dit te vragen. Wij staan altijd open voor suggesties.