Het onderhoud aan de panden van SLAK ateliers is net zo divers als de panden die wij in beheer hebben. Er zijn verschillende afspraken met eigenaren van panden over het onderhoud. Het is daarom van belang dat alle storingen en mankementen gemeld worden bij de Coördinator Onderhoud van SLAK ateliers.
Reparatieverzoeken kun je doen via dit formulier.
Bij noodgevallen (zoals een gesprongen waterleiding, grote problemen met CV of ernstige daklekkages) kan gebeld worden met 026-3705233. Indien buiten kantooruren gebruik gemaakt wordt van bovenstaand nummer om meldingen te doen die niet vallen onder de genoemde noodgevallen, kunnen de kosten verhaald worden op de huurder.
Een aantal storingen kun je zelf aanpakken. Hieronder vind je een aantal checklists met de eventuele oplossing.
CV-ketel en/of warm water doen het niet
- Doet de stroom het wel? Zo niet kijk dan of er in de meterkast een stop uit is.
- Is de waterdruk tussen de 1 en 2 Bar? Zo niet, vul dan de ketel bij.
- Zijn de radiatoren ontlucht? Zo niet, doe dit dan eerst.
- De ketel doet het wel maar er is geen warm water? Zit de stekker van de boiler er in en is de stop niet doorgeslagen?
- De ketel geeft een rare foutcode aan? Zoek de foutcode op in de gebruiksaanwijzing en druk op ‘reset’.
- Bij andere mankementen aan de ketel/boiler/radiator, kun je contact opnemen met SLAK ateliers.
Problemen met de waterleiding
- Kraan lekt. Wanneer een kraan lekt kun je het beste allereerst het kraanleertje vervangen.
- Kraan blijft lekken, is de knop kapot of gaat deze niet meer open en dicht? Dan kun je kijken of je het binnenwerk van de kraan kunt vervangen.
- Bij andere technische mankementen: neemt contact op met de coördinator onderhoud.
Lekkages
Een lekkage kan een aantal oorzaken hebben. In bijna alle gevallen is het verstandig om SLAK ateliers hierover in te lichten. Om de juiste informatie te geven aan de Coördinator Onderhoud is het verstandig om de volgende checklist te doorlopen:
- Regent het of heeft het geregend? Wanneer het antwoord hierop ‘nee’ is, zal de oorzaak waarschijnlijk een lekkage in de waterleiding of in de afvoer van de waterleiding zijn. Soms is dit niet helemaal goed te zien maar je kunt wel nagaan of het lekt als bijvoorbeeld de wasmachine waswater aan het wegpompen is. Hoe beter je in eerst instantie nagaat waar het aan kan liggen hoe sneller SLAK ateliers of haar leveranciers dit op kunnen lossen.
- Lekt het dak als het regent? Zo ja waar lekt het dan precies? Is het een puntdak of een plat dak en lekt het aan de zijkant of in het midden?
- Ligt de dakgoot propvol met bladeren of is de dakafvoer verstopt? Wanneer dit zo is, is dit zelf op te lossen. Vaak komen lekkages door te volle regengoten. Wanneer deze leeggehaald worden houdt de lekkage gewoon op.
Brandveiligheid
Veiligheid is een zaak van gebruikers, huurders en SLAK ateliers samen. SLAK zorgt voor regelmatig onderhoud en keuringen van blussers en alle verwarmingstoestellen. Tevens zorgt SLAK ateliers dat in de panden waar dit nodig is de brandmeldinstallatie en de vluchtroutes up-to-date zijn.
Als gebruiker/huurder van een SLAK-pand ben je zelf verantwoordelijk voor het ophangen van een brandmelder en CO-melder. Dit zijn twee verschillende apparaten die levens kunnen redden.
Bij een bouwmarkt kun je voor een nog geen tien euro een brandmelder met magneetbevestiging aanschaffen. Een CO-melder kost ongeveer 25 euro. Op YouTube staan filmpjes over hoe je deze ophangt.
Electra
SLAK ateliers beheert soms ook voor korte tijd panden. Deze panden zijn niet altijd even netjes achter gelaten door de vorige gebruikers en zo kunnen er nog wel eens draden los zitten. Bij het in gebruik nemen van panden letten wij hier zeker op maar soms zien we iets over het hoofd. Wanneer er draden los hangen raak deze dan niet aan! Je kunt eventueel met een spanningzoeker meten of er stroom op staat. Als je niet weet hoe dit werkt, dan is het verstandig om contact op te nemen met SLAK ateliers.
Riool
Is de gootsteen of wc verstopt? Probeer dan eerst te onderzoeken waar de verstopping door komt. Bij de wc kan de oorzaak vaak een grote prop wc-papier zijn en in de gootsteen bijvoorbeeld lucifers. Wanneer de ontstopper niet werkt en zelfs de gootsteenontstopper (caustic soda) niet meer werkt, neem dan contact op met SLAK ateliers. Wij zullen per geval bekijken wat we hier mee doen. Veel panden van SLAK hebben oude rioleringen. Dit zijn vaak gietijzeren buizen met veel haakjes aan de binnenzijde. Het is dan ook belangrijk om absoluut geen vreemde dingen zoals maandverband en dergelijken door het toilet te spoelen. Wanneer wij van het ontstoppingsbedrijf te horen krijgen dat dit de oorzaak is van de verstopping, houden wij de huurders hiervoor verantwoordelijk en zullen wij de kosten op de huurder verhalen.
Groenonderhoud
SLAK ateliers is een stichting die de belangen probeert te behartigen van haar huurders en gebruikers. Wij proberen dan ook om de kosten voor iedereen zo laag mogelijk te houden. Qua onderhoud proberen we daarom altijd zo flexibel mogelijk met ons budget om te gaan. We kunnen het onderhoudsbudget immers maar een keer uitgeven. Groenonderhoud drukt altijd zwaar op het onderhoudbudget omdat hier veel tijd in gaat zitten en er dus veel uren ingekocht moeten worden. Om het groenonderhoud betaalbaar te houden laten wij bijvoorbeeld beheerders dakgoten legen en leveren wij soms de ‘hardware’, zoals een grasmaaier, om bepaald onderhoud zelf te kunnen uitvoeren. Mocht je een verzoek hebben in die richting, schroom dan niet om dit te vragen. Wij staan altijd open voor suggesties.