SLAKtalk | Esther Aarts

Deze editie van SLAKtalk gaan we in gesprek met illustrator en SLAK-huurder Esther Aarts. Ze maakt illustraties voor kranten en tijdschriften, werk in opdracht, en daarnaast animaties en eigen werk. Ze huurt sinds 2013 een atelier van SLAK ateliers in de Zeepfabriek, aan de Graafsedwarsstraat in Nijmegen. In deze SLAKtalk vertelt ze meer over haar illustraties, werkwijze en het kantoorgevoel van de Zeepfabriek.

Foto Esther Aarts in de Zeepfabriek - Credits Sven Scholten
Esther Aarts.  © Foto: Sven Scholten

Humoristisch en menselijk
Esthers werk gaat over mensen, vertelt ze. “Ik teken eigenlijk altijd mensen. Of dieren, want dat zijn ook levende wezens met emoties. Ik vind het leuk om in beeld te gebruiken hoe mensen zich in hun lichaam gedragen. Daar kun je veel uit aflezen: hoe ze zich voelen, hoe ze met andere mensen omgaan, kleine ongemakkelijkheden. Vaak geen grote thema’s, maar wat mensen bezighoudt is zo universeel, daar kan bijna iedereen zich in herkennen.”
Hierin speelt humor ook een rol. Om de menselijkheid te benadrukken, vergroot ze emoties vaak uit: “Als iemand zich ongemakkelijk of geïrriteerd voelt bijvoorbeeld, teken ik de schouders meteen helemaal omhoog. Het is leuk om dat lekker aan te zetten. In mijn werk zit een speelse factor. Ik breng dingen ook vaak terug tot de essentie. Het is speels, humoristisch, menselijk.”

Oorspronkelijk werkte ze in de IT en vormgeving. “Maar het IT-werk werd steeds technischer en minder beeldend. Toen ben ik tekenen ernaast gaan doen, om dat te compenseren.”
Tekenen deed ze al veel langer. “Ik was zo’n kind dat op de lagere school de hele kantlijn van het proefwerk voltekende. Het was een automatisme, en ook een uitlaatklep. Dus het lag voor de hand om dat weer op te pakken toen ik creatiever wilde zijn, en minder computerwerk wilde doen. In eerste instantie ben ik toen begonnen met het ontwerpen van illustraties voor T-shirts. Je kon dan je ontwerp opsturen naar bedrijven, meedoen aan wedstrijden en daar prijzen mee winnen. Dan werd jouw ontwerp gekozen om op shirts te laten drukken. Dat heb ik veel gedaan en was een leuke manier om te beginnen.”

Illustratie voor VPRO Gids VPRO On Stage - Esther Aarts
Illustratie voor VPRO Gids over programma VPRO On Stage. © Esther Aarts

Van shirts naar papier
Ondertussen zijn Esthers illustraties vooral te zien op papier in plaats van textiel. Komt haar werk je bekend voor? Dat kan goed kloppen. Ze illustreert vooral voor artikelen en berichten in kranten en tijdschriften. Zoals Trouw, de Volkskrant en de VPRO Gids, maar ook de New York Times. Die werken met korte deadlines: “Vaak zit er maar een week tussen het eerste mailtje en dat ik het werk aanlever. Je kan dus niet wachten tot de muze op je schouder landt met een idee – je moet gewoon aan de slag. Het gebeurt wel eens dat ik een artikel heb met weinig beeldende aanknopingspunten. Maar inmiddels ben ik er zo handig in, dat ik snel zie wat ik kan illustreren bij de tekst.”

Haar illustraties gaan net een stap verder dan ‘gewoon verbeelden’. “Dat is ook het leuke van illustraties: je hoeft niet letterlijk weer te geven wat er al in de tekst staat. Je kan er een extra laag aan toevoegen, wat de lezer of kijker een gevoel of sfeer meegeeft. Illustraties maken een artikel aantrekkelijker en voegen emotie toe. Dat nodigt uit tot lezen.”

Illustratie Esther Aarts voor The Atlantic
Illustratie voor The Atlantic, over het effect van medicijnafval in de rivieren op de dieren die daar in en omheen leven. © Esther Aarts

Een leuke opdracht die Esther is bijgebleven, was het maken van animaties over jeuk voor een wetenschappelijk tijdschrift. “Het was een vrij diepgravend artikel over jeuk, over het ontstaan ervan en wat het is. Ik mocht lekker los met het animeren van mensen met allerlei soorten jeuk, daar heb ik veel pret mee gehad. Maar dat is vaak zo, dat de opdracht gewoon heel leuk is.”
Naast illustreren mag ze dus ook veel lezen. “Dat is één van de leukste bonussen van het illustreren voor kranten en tijdschriften. Dat doe ik graag, ik ben echt een lezer. Ik moet me telkens verdiepen in allerlei verschillende onderwerpen en daar leer ik veel van.”

Potlood én digitaal
De eindresultaten komen terecht in kranten, in kinderboeken en soms ook exposities. Ze heeft ook een eigen webshop. Daar verkoopt ze kaartjes en posters met eigen werk, maar ook risoprints. Die laat ze drukken bij Extrapool in Nijmegen. “Dat is één van de oudste risodrukkerijen. Ze zijn nog steeds actief en zijn internationaal bekend.”

Esther Aarts - Credits Sven Scholten
Esther aan het werk in de Zeepfabriek.
© Foto: Sven Scholten

Samen in de Zeepfabriek
Esther heeft een atelier in de Zeepfabriek, waar in totaal tien studio’s zijn. In deze studio’s zitten verschillende makers met uiteenlopende disciplines, die de ruimte delen. Zo deelt Esther haar ruimte met een tekstschrijver. “Ik vind het heel fijn om ’s ochtends van huis te gaan, naar een studio, om de deur open te maken van een kantoor. Dan zit mijn studiogenoot zit daar, je gaat even koffie zetten, een praatje maken. Het zijn hele kleine dingen, maar dat maakt het wel een stuk leuker. Een soort kantoorgevoel.”
Als illustrator kun je veel op jezelf zijn en ben je in je eentje aan het werk.

Maar ook samenwerkingen worden opgezocht: “Met een paar mensen van de Zeepfabriek hebben we eens meegedaan aan het 48 Hour Film Project. De opdracht is dan om in één weekend binnen 48 uur een film in elkaar te draaien, op basis van een paar gegevens zoals een hoofdpersonage of genre, die je dan op vrijdagavond te weten krijgt. Wij hebben toen een stop-motion animatie gemaakt, wat veel werk is binnen 48 uur. Eigenlijk is het gekkenwerk. Maar het is gelukt! We hebben toen de korte film TOP DOG gemaakt, en daar ook prijzen mee gewonnen.”

Illustratie De Volkskrant over Hoop - Esther Aarts
Illustratie voor De Volkskrant over hoop in donkere tijden. © Esther Aarts

Toekomstplannen
Met haar werk al zichtbaar in binnen- en buitenland, in kranten maar ook (kinder)boeken en exposities, heeft Esther al een indrukwekkend portfolio opgebouwd. Is er nog iets wat ze graag zou willen doen? “Ik ben een tijdje terug begonnen met het animeren van mijn beelden. Daar zou ik nog wel meer mee willen doen. En onlangs werd ik benaderd voor een grote muurschildering. Daar had ik eerder niet zo over nagedacht, maar dat is eigenlijk een erg leuk idee!”
Houd een oogje in het zeil dus, want misschien kunnen we Esthers werk binnenkort niet alleen op papier, maar ook in de buitenlucht zien!

Lees en zie meer over Esther en haar werk op www.estheraarts.nl.