SLAKtalk: Yildau ter Beek

‘’Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is’’ (K. Schippers). Deze zin is Yildau ter Beek op het lijf geschreven. ‘’Ik heb een obsessie met kleur en kan eindeloos kleuronderzoek doen, vooral in de natuur. Mijn telefoon staat vol met vage natuurfoto’s die een bepaalde kleur of kleurencombinatie vangen. Mijn grote toekomstdroom is dan ook om een kunstenaar te zijn die veel tuiniert, of een tuinder te zijn die veel schildert.’’

 

Fascinatie voor natuur

‘’Ik ben geboren in Friesland, op een afgelegen plek, tegen het wad aan. Oftewel: op het platteland. We woonden op een soort boerderij waar ik de hele tijd aan het struinen en verzamelen was. Ik ben altijd heel erg bezig geweest met leven vanuit je lichaam en zintuigelijke verbinding maken met de wereld om je heen. Ook nu is het thema natuur belangrijk in het werk dat ik doe. Zo heb ik eerder eens een project gedaan waarin ik de huid als metafoor gebruikte tussen jezelf en de buitenwereld. Inmiddels werk ik abstracter en probeer ik in mijn schilderijen een soort sensorische ervaringen te vangen.

Het schilderen doe ik naast mijn werk als grafisch vormgever, omdat ik er al vrij snel achter kwam dat ik het liefst vrije kunst maak. Mijn liefde voor schilderen heb ik op de Design Academy Eindhoven  ontdekt. In het eerste jaar kregen we hier les in en er ging een wereld voor me open. Ik vind het heerlijk om iets te maken zonder dat daar allerlei ideeën en concepten aan vastzitten. In de vijf jaar na mijn afstuderen ben ik dan ook gaan experimenteren en onderzoeken wat me het beste past.’’

 

Van alle markten thuis

‘’Als kind wilde ik alles tegelijk worden: architect, modeontwerper, kunstenaar, product ontwerper en noem het maar. Van al die dingen had ik ooit gehoord en besloten dat ik het wilde worden, maar kiezen kon ik niet. En dat gevoel had ik nog steeds toen ik zestien was. Toen ik naar de open dag van de Design Academy in Eindhoven ging, kwam ik erachter dat ik ook niet hoefde te kiezen. Bij deze opleiding kies je een thema en binnen dat thema ben je heel erg vrij in je manier van werken. Ik was meteen enthousiast!

Toen ik in het tweede jaar zat, het jaar waarin je een thema moet kiezen, startte de pilot Food & Non Food. Design heeft vaak best wel iets elitairs over zich, het is al snel een bepaald soort bubbel. Maar voedsel is het tegenovergestelde. Of nou ja, dat kan het zijn. Je kan in elk geval met iedereen ter wereld in gesprek over voedsel en de betekenis daarvan. De combinatie van dit thema en design vond ik heel interessant. Voor mijn afstudeerproject heb ik dan ook onderzoek gedaan naar de geschiedenis van tarwe.’’

Huidig werk van Yildau 
Huidig werk van Yildau 
Yildau aan het werk in haar atelier

 

 

 

 

 

 

 

 

Grafisch en vrij

‘’Wat wel heel leuk is, is dat mijn opdrachtgevers van grafische ontwerpklussen veelal in de biologische sector zitten en werken vanuit een liefde voor de planeet. Zowel in mijn vrije kunst als in mijn grafisch ontwerp werk ik dus vooral met natuurthema’s. Dat maakt ook dat de switch tussen de activiteiten minder ingewikkeld is, waardoor ik beide kan doen in mijn atelier. Als ik op een dag maar drie uur grafisch werk heb, kan ik daarna heel makkelijk nog een paar uur gaan schilderen. Het spannende van zzp’en is dat je soms best veel werk hebt en soms weinig, daar probeer ik me nu aan over te geven.

Een aantal van mijn schilderijen hing deze zomer in de etalage van Getir, aan de Beekstraat in Arnhem. Dat was eigenlijk de eerste keer dat ik exposeerde. Ik heb net als veel andere kunstenaars lang het gevoel gehad dat mijn werk nog niet was waar ik het wilde hebben. Het werk dat ik maakte was mooi, maar ze weergaven nog niet de sensorische ervaringen die ik wilde overbrengen. Sinds een half jaar heb ik het gevoel dat dingen eindelijk samenkomen. Dat is ontzettend fijn! Dus ik hoop het komende jaar meer plekken te vinden om te exposeren.’’

Voor nu is het grafisch werk van Yildau te vinden en te koop op haar website en het vrije werk op haar Instagram.